Tunne orkesterisi 17.9.2015: Sibeliuksen sinfoniat ja orkesteri

Tunne orkesterisi -sarja osallistui Sibelius 150 -juhlavuoden humuun jo keväällä. Kartoitimme suomalaista musiikkia Jean Sibeliuksen elämänkaaren varrelta jättäen itse mestarin vähemmälle: onhan hyvä muistaa tämän vuoden olevan myös suomalaisen musiikin juhlavuosi.

Syksyn teema, ”minun Sibeliukseni”, pyrkii kuitenkin askeleen lähemmäs Ainolan mestaria. Mitä Sibelius ja hänen musiikkinsa merkitsee eräille maamme eturivin taiteilijoista? Millainen Sibelius-reseptio eli hänen musiikkinsa vastaanotto on ollut historiaalisesti, ketkä ovat olleet hänen musiikkinsa hienoimpia tulkkeja? Tai millainen oli Sibeliuksen oman ajan orkesteri ja orkesterikulttuuri?

Syksyn aluksi käydään isketään heti pihviin, musiikkiin, josta Sibelius parhaiten tunnetaan, seitsemään sinfoniaan. Mitkä ovat Sibeliuksen musiikin erityispiirteitä yhtäältä kapellimestarin partituurista, toisaalta rivimuusikon stemmasta nähtynä? Millaisena sinfoniat näyttäytyvät Suomen Sibelius-kapellimestareista ehkä ahkerimmalle–ja tunnetuimmalle heti legendaarisen Paavo Berglundin jälkeen–Minnesotan sinfoniaorkesterin pääkapellimestarille Osmo Vänskälle?Osmo Vänskä ja Sibeliuksen sinfonioiden kokonaislevytys BIS-levymerkille

Radion sinfoniaorkesterin emerituspasunisti ja arvostettu pedagogi Simo Kanerva liittyy seuraan kertoakseen, millaista sinfonioita on ollut esittää orkesterin riveissä. Tuntuuko Sibeliuksen 7. sinfonian apoteoosiksikin kutsuttu pasuunateema–auringonnousuteema–samanlaisena kihelmöintinä sitä soittavan pasunistin selkäpiissä kuin millaisena se yleisöön välittyy?

Puhumme myös siitä, millaiselle orkesterille Sibelius teoksensa kirjoitti. Suurimman osan Sibeliuksen sinfonioista kantaesittänyt Helsingin filharmoninen orkesteri eli nykyinen kaupunginorkesteri koostui vielä 1900-luvun alkupuolella suurelta osin Suomeen muuttaneista saksalaismuusikoista–suomalainen orkesterimuusikonkoulutus oli vielä lapsenkengissään. Heijastuiko Sibeliukselle tutuimman orkesterin sointi, vahvuudet ja heikkoidet siihen, miten Sibelius käsitteli orkesterisoittimia ja orkestroi?

Sibelius oli ilman epäilystäkään yksi viime vuosisadanvaihteen persoonallisimmista säveltaiteilijoista. Hän oli monella tapaa oman tiensä kulkija, jolle klassisromanttisen sinfonian perintö oli kuitenkin tärkeä. Hän kykeni hieman Beethovenin tapaan luomaan jokaisessa sinfoniassaan uudenlaisen sävelmaailman ja uudistamaan tapaansa kirjoittaa sinfonia.

Tervetuloa Tunne orkesterisi -luentosarjan pariin kuulemaan, millaisena Sibeliuksen sinfonioiden sarja näyttäytyy nykypäivän ammattimuusikoille!

Sarjan isäntänä on tuttuun tapaan muusikko ja toimittaja Ville Komppa, ja tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Sarjan saaman kiitettävän suosion vuoksi yleisöä kehotetaan tulemaan paikalle hyvissä ajoin.

Sibeliuksen sinfoniat ja orkesteri Musiikkitalon Paavo-harjoitussalissa 17.9. klo 16:30-18.

Syksyn ohjelma löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Lisätietoja:
Taideyliopiston avoin kampus Erikoissuunnittelija Mari Karjalainen Puh. 050 384 3452
https://tunneorkesterisi.wordpress.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s